Himpunan berita semasa, terkini, muktahir, sensasi, gossip dan panas

Archive

Kicap Abc Ada Cicak Dan Guna Botol Arak

on Tuesday, May 27, 2014


1. Kicap ABC milik usahahawan cina kini telah ditemui cicak oleh pelanggan Melayu yang membelinya. Kicap ABC sebelum ini mempunyai kontroversi yang hebat kerana kes menggunakan botol arak untuk di pasarkan kepada penduduk daerah Melayu. Untuk senarai kicap milik Melayu boleh scroll di akhir artikel ini.

2. Seimbas kes yang lalu sebelum kita pergi kepada kes cicak.Kegiatan seorang pengusaha cina kicap jenama ABC menggunakan botol arak terbongkar selepas kilangnya yang di Taman Taynton, Cheras diserbu pihak berkuasa. Dalam serbuan pukul 1.15 petang itu, sepasukan pegawai Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur merampas kira-kira 2,000 botol kicap ABC milik pengusaha cina.

3. Turut dirampas 20,000 botol arak kosong yang akan digunakan semula, bahan-bahan seperti tepung, kacang soya, gula dan karamel selain 10 buah tong gas dan label untuk menghasilkan kicap ABC berkenaan. Lebih mengejutkan kesemua botol yang diguna di kilang itu merupakan botol arak.

4. Pengarah PPDNKK cawangan itu, Abu Samah Shabudin berkata, dalam serbuan itu, pihaknya menemukan sebuah stor simpanan botol kicap yang siap dipasarkan bertulis "hantar daerah Melayu" dan sebuah stor penyimpanan mesin memproses kicap yang kesemuanya dianggarkan bernilai RM150,000.

5. Difahamkan, botol arak itu diimport khas dari Thailand tanpa dibasuh dan di letakkan di belakang premis yang kotor, malah sesetengah proses menuang kicap ke dalam botol dilakukan secara manual oleh pekerja cina tanpa menitik-beratkan soal kebersihan.

6. Kilang kicap ABC juga bukan sahaja memaparkan logo halal yang tidak diiktiraf, malah bertindak ‘biadab’ terhadap penguatkuasa dengan mengatakan: "Kami kaum cina harus dibiarkan berniaga jual kicap ABC guna botol arak. Ini kerana kami sudah bayar cukai, ini adalah hak kami. Orang Melayu perlu mengambil kira perasaan orang cina apabila kami bayar cukai. Jika kami orang cina jual kicap guna botol arak tak boleh, itulah punca rasis. Botol arak itu bukan air arak, you orang penguatkuasa ni tak faham ka? Seharusnya kita boleh kawtim sahaja, kerana guna botol arak atau tidak, rakyat perlu berniaga" -kata manager kilang kicap ABC sewaktu penahanan dibuat.

Senarai kicap Melayu Bumiputera:
1. Faiza
2. Jalen
3. Mudim 
4. Tamin 
5. Agromas
6. Aliff
7. Kipas Udang

Jom bantu sebarkan, ramai orang Melayu tak tahu akan perkara ini. Setiap share anda dapat menyelematkan orang Melayu dari kicap ABC milik cina yang berbahaya ini.

Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment