Himpunan berita semasa, terkini, muktahir, sensasi, gossip dan panas

Archive

SERIUS ! Bahan-Bahan Yang Ada Dalam Kosmetik

on Friday, February 14, 2014


Membaca label pada kosmetik dan losyen seolah-olah memerlukan ilmu tersendiri yang mungkin hanya diperolehdi bangku akademik. Dnah dalam artikel kali ini kami sudah menyelesaikan beberapa bahan-bahan untuk anda. Setelah membaca senarai ini, banyak bahan-bahan "unik" yang biasa digunakan untuk membuat kita merasa lebih cantik.

1. Parfum Mahal Berisi "Kotoran" Paus   

Ambergris adalah lilin kuning, zat padat yang dihasilkan dalam sperma usus ikan paus untuk melindungi mereka dari benda tajam yang kadang-kadang ditelan. Atau sering disebut juga "emas laut." Bau unik ambergris sering digunakan dalam minyak wangi mahal, dan kadang-kadang juga dimakan kerana dianggap makanan lazat.  

2. Kebanyakan Gincu Berisi Kumbang Parasit Hancur  

Kumbang Cochineal (Dactylopius coccus) adalah serangga kecil yang memakan tanaman kaktus di Amerika Tengah dan Selatan. Kumbang cochineal betina makan buah kaktus merah, jadi ketika kumbang mati dan hancur, pewarna merah yang sangat kuat akan dihasilkan. Cochineal dye telah digunakan selama berabad-abad, dan sangat selamat bagi kebanyakan orang, sehingga umumnya digunakan dalam gincu, ais krim, gula-gula, yogurt, daneye shadow.

3. Sisik Ikan di Pewarna Kulit dan Maskara   

Umumnya terjadi salah faham bahawa maskara mengandung guano kelawar, tetapi dalam kenyataannya, maskara mengandungi sisik ikan. Itu lebih baik? Menurut Snopes, kebingungan muncul kerana maskara tidak mengandungi sesuatu yang disebut guanin. Guanin adalah bahan kristal yang menghasilkan bahan pewarna berkilauan atau cahaya menyebar dalam produk seperti maskara dan cat kuku. Tidak dibuat dari tahi kelawar, tetapi dari sisik ikan, dan umumnya digunakan dalam produk-produk mandi, produk pembersihan, wewangian, kondisioner rambut, lipstik, produk kuku, syampu dan produk penjagaan kulit.

4. "Bangkai" di Lipstick, Eye Shadow, dan Sabun   

Tallow adalah bahan yang umum dalam banyak produk, termasuk solek mata, lipstik, makeup dasar dan foundations, syampu, sabun cukur, pelembap dan produk penjagaan kulit. Konon katanya terbuat dari bangkai haiwan. Tallow dibuat dari lemak haiwan, sebagai produk sampingan lemak. Haiwan-haiwan mati yang digunakan untuk membuat lemak berasal dari pelbagai sumber, termasuk makmal, rumah pemotongan haiwan, kebun binatang, tempat perlindungan.

5. Sperma Banteng pada Produk Rambut   

Kerana kandungan protein yang tinggi, air mani lembu jantan telah menjadi bahan popular dalam produk rambut. Digunakan terutama untuk rambut kering atau rosak, air mani bercampur dengan tanaman yang disebut Katera dan diterapkan pada rambut di salon yang mewah. Proses ini memakan masa kira-kira 45 minit, kos sekitar $ 90-120 USD, dan telah digambarkan sebagai "Viagra untuk rambut.

Sumber
Ranking: 5

{ 0 comments... read them below or add one }

Post a Comment